Vi benytter oss av anerkjente teknikker for å kartlegge pasientens tilstand på best mulig måte. Noen av disse teknikkene er beskrevet nedenfor.

Functional Movement Assessment (SFMA)

Functional Movement assessment (SFMA)  er en test for hele kroppen, og viser bevegelsesevnen til pasienten.

Symptomer c form av stivhet kan være forårsaket av begrenset bevegelighet, og lede til smerte for pasienten. SFMA er en systematisk kartlegging av bevegelsesmønsteret til pasienten som allerede opplever smerte. Gjennom en slik kartlegging vil begrensninger i bevegelighet kunne identifiseres, og behandles mer effektivt.

Avansert muskelbearbeiding, del av manuellterapeutenes etterutdanning

Våre fysioterapeuter har opplæring i teknikker for Avansert muskelbearbeiding. Avansert muskelbearbeiding er en metode som tar utgangspunkt i kroppens anatomi og biomekanikk.

Metoden benytter seg av instruerte bevegelser  for å få pasientens til gjøre en del av jobben . Øvelsene er tilsynelatende enkle, men gir behandleren gode  grep for å få til behandling. Symptomer som kan ofte behandles raskt og permanent med metoden er blant annet hodepine, skulderplager, tennisalbue, og kneproblemer.

Hver behandling innebærer både undersøkelse og spesialtilpasset behandling. Muskler, sener, leddbånd og nerver blir undersøkt forsiktig og grundig for å kartlegge tekstur, stramhet og bevegelighet. Behandling som gjøres kan være en kombinasjon av direkte press utført av behandler, samtidig som pasienten utfører spesifikke øvelser.

Mensendieck

Demonstrasjon av lungefysioterapi
Lungefysioterapi kan hjelpe folk med tung pust og hoste

Mensendieckbehandling bruker øvelser med kroppen som vekt.

Mange plager kan være forårsaket av gal eller suboptimal kroppsholdning eller bevegelsesmønster, hvilket kan være ubevisst, og/eller forårsaket av skade eller sykdom.

Gjennom instruksjon blir du oppmerksom på hvordan du kan redusere plagene dine. Instruksjonen gir  økt bevissthet om  hvilke muskler som brukes og hvor vekten skal kjennes på foten.  Kroppsholdningen din blir styrket av det å kunne kjenne seg selv, og ha med hodet på hva som skal kjennes.  Mensendieck øvelser er fine med det at øvelsene er med kroppen som vekt.

Stress eller dårlige uvaner kan også ha bidratt til plager og smerter, og ved å se disse i samsvar med bevegelse får du hjelp til å finne balansen mellom stress og avslapning, og bli bra igjen. Les mer om Mensendieck her : Wikipedia eller Fysio.no

Laserbehandling

FysioDirekte benytter seg av en portabel laser low level laser, som brukes for å redusere inflammasjon, til behandling av idrettsskader, smerter som pågår over tid, akutte smerter etter mindre alvorlige ulykker, vonde ledd f.eks på grunn av gikt. Pasienter vil kunne få bedre sitt immunforsvar om det er behandlingen som gis. Low level laser gis med veiledning av boka til fysioterapeut Cecilia Lind, Laserterapi. Hun skrev denne boka etter at hun faktisk fikk hjelp med laser selv.

Fysiodirekte holder åpent alle hverdager mellom kl 10 og kl 16. Du kan i dag få en onlinetime for hjelp.
Dersom du trenger hjelp utenfor åpningstidene kan du sende oss en sms for å avtale tid.

Kontakt oss i dag på telefon 940 93 927 for ytterligere informasjon