Plager og årsaker

Demonstrasjon av lungefysioterapi
Lungefysioterapi kan hjelpe folk med tung pust og hoste

Bekhterevs er en revmatisk auto immun sykdom. Bekhterevs sykdom rammer store ledd i kroppen som hofter og rygg. Bekhterevs sykdom gir betennelser og stivhet i ryggraden og småledd som står i forbindelse med ribbene. Dette kan gi en økende grad av bøyning av nakke og øvre del av rygg og. En del får smerter i og hevelse i hofte kne eller skulderledd, og noen har smerter på hælen, dette grunnet stramme muskler på bakleggen.

Syns og hjerteproblemer er også forekommende.  De som rammes av Bekhterevs sykdom har ofte en arvelig komponent som heter HLAB27. Når søk gjøres på denne auto immune sykdommen ser det ut som legevitenskapen er litt i tvil om årsakene til Bekhterevs sykdom. De snakker både om sårbarhet grunnet arv og en faktor som de ikke er helt sikre på.  En av de plagene som kan komme er forstyrret søvn, særlig på grunn av smerter. Fysisk aktivitet lindrer dem. I hvile er de der.

Stivhet

Bekhterevs sykdom kjennetegnes med betydelig grad av morgenstivhet. Slik at varm dusj for at de kan komme i gang før trening er for disse en del av morgenritualet.

Nedsatt bevegelse og nedsatt plass til lungene!

Stivheten og den nedsatte bevegelsen i ryggen som Bekhterevs sykdom forårsaker, kan gi den enkelte liten plass for lungene å utvide seg på. Dermed kan lungesykdom treffe dem hardt om de ikke kan basiskunnskapene i det å få luft bak slimet.

Om dette inntrer jevnlig så må en naturligvis ha kontakt med fastlegen sin for vurdering av tilleggsbehandling. Grunnlaget for å holde betennelsesnivået nede i lungene kan også for Bekhterevs sykdom være inhalasjonsmedisiner i tillegg til egne kunnskaper om bruken av pust bak slimet som FysioDirekte as bidrar med. Den generelle betennelsesaktiviteten sier faglitteratur at holdes i sjakk med Nonsaids tabletter, og annen type medisiner.

Trening for Bekhterevs pasienter!

Bekhterevs pasienter må trene.  De er utsatt for betydelig krumning av ryggsøylen. Noe av den viktige treningen for god holdning og for rotasjonsevne i brystkassa er slikt som FysioDirekte as gjør, enten på klinikken på Gullhella i Asker, eller hjemme hos pasienten. Treningen kan instrueres med kroppen som vekt, dermed er behovet for spesialutstyr minimalt om noe.

En av de viktige øvelsene for Bekhterevs pasientene er bekkenløft. Dette er en øvelse der en ligger på ryggen, bøyer knærne slik at føttene er så nær setet som mulig. Så brukes sete og ryggmuskulatur til å løfte sete og overkropp, mens nakken presses ned i underlaget. Rotasjonsøvelser kan både gjøres liggende og sittende og stående. Stående og sittende kan vi snakke om spiraldreining og motrotasjon i nakke. I liggende er det en øvelse med bøyde knær, uten pute under nakken, som faller samlet fra side til side.

FysioDirekte sine fysioterapeuter er utdannet i treningsformen ad Modum Mensendieck. Det å holde hofteledd godt bevegelige med tøyning av hoftebøyere, og bevegelig gjøre føtter og knær er også viktig i det store bildet. I tillegg så er det viktig å vite hvor tyngden legges slik at hoftefleksjon og strekk av rygg nakkesøyle kan trenes. Dette minsker risikoen for vonde skuldre og plagsom nakke, i tillegg til det å ha plass til pusten.

Forslag til egentrening for Bekhterevs pasienter!

Egentrening for Bekhterev: hoppe, løpe, gå i ulendt terreng men med fart slik at pusten får komme i gang, gjerne intervall slik som hjertepasientene, spille blåseinstrument, og salsa og de øvelsene som en kjenner at gjør en godt.

Fysiodirekte holder åpent alle hverdager mellom kl 10 og kl 16. Du kan i dag få en onlinetime for hjelp.
Dersom du trenger hjelp utenfor åpningstidene kan du sende oss en sms for å avtale tid.

Kontakt oss i dag på telefon 940 93 927 for ytterligere informasjon