hjelpemiddelretur - rullator
Rulator er et viktig hjelpemiddel, men kan fort være til bry om den ikke blir brukt

Hjelpemiddelretur – en rullator for mye, eller en prekestol/ gåbord?

Mange har gulvet fullt av hjelpemidler. Er du en av dem? Vi kan hjelpe deg med å få til en hjelpemiddelretur. Med FysioDirektes nye tjeneste transporterer vi kjapt og trygt rullestoler, rullatorer og andre hjelpemidler til Hjelpemiddellageret.
Ulike faser i livet krever ulike hjelpemidler. Har du vært syk eller bevegelseshemmet i perioder, har du kanskje hatt behov for hjelpemidler til å lette hverdagen. Men hva når behovet har endret seg eller ikke er der lenger?

Aktuell kartlegging av behovet for hjelpemiddel

  • Det er fort gjort at store hjelpemidler blir stående ubrukt i klesskap eller stuet inn i trange boder. FysioDirekte kan hjelpe deg med å kartlegge det faktiske behovet du har for hjelpemidler.
    I hvilke situasjoner trenger du dem? Når på dagen er behovet størst? Hvilke må du ha tilgang på daglig? Er det noen som står ubrukt, og som du kan kvitte deg med eller returnere?
    Med faglig hjelp fra vår fysioterapeut tilpasser vi hjelpemidlene i samråd med deg ut fra dine behov. Vi kan stille de rette spørsmålene.

Bofølelse med passelig mengde hjelpemidler øker!

Hjelpemiddelretur er tingen når plassen blir for liten og alt ikke er i bruk!

  • Et hjelpemiddel er nemlig ikke alltid designet til å være den optimale hjelpen for akkurat deg. For eksempel kan en ståheis- eller personløfter være ment å skulle hjelpe en pasient som er langvarig bevegelseshemmet. En vurdering på at hjelpemidlene er de rette i livssituasjonen er nyttig innimellom. Hjelpemidler som ikke er i bruk tar likevel plass. Det er viktig å ha det hyggelig selv på få kvadratmetere. Ved å få til  en hjelpemiddelretur  , frigjør du plass, særlig gulvplass.
  • På den annen side er det viktig for Hjelpemiddellageret at utstyr som ikke er i bruk, blir levert tilbake snarest mulig. Det gjør at nye brukere kan nyte godt av tilbudet. I utgangspunktet er utlånsperioden av hjelpemidler tre måneder.

Hvorfor bruke FysioDirektes returservice?

Hjelpemiddelretur og vurdering av behovet blir samtidig utført.

  • Du får faglig hjelp og vurdering av ditt faktiske behov for hjelpemidler.
  • Det er et praktisk tilbud hvis bydelen din ikke stiller med hentetjenester på lang tid, eller du ikke helt har helse selv til å utføre leveringen.
  • Vi kan returnere små og store hjelpemidler innenfor Hjelpemiddellagerets åpningstider eventuelt sette i kontakt med rett instans.
  • Bor du hjemme, slipper du institusjonsfølelsen ved å fjerne hjelpemidler.

Om du trenger nye hjelpemidler eller om de du har er ødelagt?

Vi samarbeider ved behov med fysioterapeut som har alle kurs fra NAV. Ta kontakt så formidler vi kontaktinfo.

Fysiodirekte holder åpent alle hverdager mellom kl 10 og kl 16. Du kan i dag få en onlinetime for hjelp.
Dersom du trenger hjelp utenfor åpningstidene kan du sende oss en sms for å avtale tid.

Kontakt oss i dag på telefon 940 93 927 for ytterligere informasjon